Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
Hovedmeny

Våre satsingsområder

Trygt og godt barnehagemiljø i Tambartun barnehage. 

Barnehagen skal anerkjenne og ivareta barndommens egenverdi. Vi skal bidra til at alle barn som går i barnehagen får en god barndom preget av trivsel, vennskap og lek.

Det er viktig at personalet legger stor vekt på å bygge gode relasjoner til hvert barn. De voksne skal se den enkelte. Små barn har behov for forutsigbarhet, stabilitet, beskyttelse og trygghet i nær relasjon til andre. Derfor trenger barna varm, sensitiv og stimulerende omsorg fra de ansatte i barnehagen. På denne måten får barnet en positiv relasjon til seg selv og andre.

Bilde med illustrasjon som viser hva som er satsingsområdene i Tambartun barnehage

Naturen som lekeplass

Vi ønsker å gi barna en frihet til å kunne utforske livet i samspill med mennesker og naturen innenfor trygge og positive rammer.

Friluftsliv er en del av vår hverdag. Dette tilpasses etter barnas alder. Flere nytteverdier fra lek i naturen er at flere barn som sliter med å delta i leken i barnehagen har lettere for å være med i naturen, og det ser ut til at barna leker mer på tvers av kjønn og grupperinger. Det er også færre konflikter mellom barna ved lek i naturen. Vi ønsker å gi barna gode naturopplevelser. Barns fantasilek kan i større grad blomstre i det varierte og komplekse naturområdet, sammenlignet med barnehagens mer bestemte invitasjoner til lek. Både ansatte og barn opplever en indre ro av å være i naturen.

Tilstedeværende voksne

Barn skal trives og ha det godt og trygt i vår barnehage. Tilstedeværende voksne sørger for at alle barn blir sett, hørt og inkludert så de lærer og utvikler seg ut fra egne forutsetninger. Gode erfaringer gjennom trygge relasjoner styrker barnets selvbilde, øker trivselen og bidrar til positiv utvikling. Når barnet føler seg trygt og godt ivaretatt, er utgangspunktet for læring og mestring det beste. Arbeidet med relasjonene mellom voksne og barn og barna imellom er sentralt for å utvikle og sikre barna et godt psykososialt barnehagemiljø.

Lek, magiske øyeblikk, glede og humor

Leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes. Barnehagen skal gi gode vilkår for lek, vennskap og barnas egen kultur. Leken skal være en arena for barnas utvikling og læring, og for sosial og språklig samhandling. Barnehagen skal inspirere til og gi rom for ulike typer lek både ute og inne. Barnehagen skal bidra til at alle barn kan oppleve glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek - alene og sammen med andre. 

Sosial kompetanse

Sosial kompetanse handler om å kunne kommunisere og samhandle godt med andre i ulike situasjoner. Denne kompetansen er sentral for at enkeltbarnet skal lykkes og trives, og for at det skal bli verdsatt som venn og likeverdig deltaker i samspillet med de andre barna. Personalet skal være gode forbilder og de skal oppleves som anerkjennende, tydelige, oppmuntrende, lyttende og inkluderende for barna. Vi skal støtte og veilede barna i samhandling med andre og sikre at alle har venner å leke med.

Kvalitet i foreldresamarbeidet

Alt barnehagen gjør, skal ha barnets beste som grunnlag, og et nært samarbeid med hjemmet er viktig for å støtte barnets utvikling. Relasjonen mellom barnehage og hjem må være preget av åpenhet og likeverd. Personalet har ansvar for å samarbeide med alle foreldrene på en slik måte at de opplever seg sett, hørt og inkludert.