Prosjektet ble etablert som et forprosjekt i 2020 på bakgrunn av at brukerbehovet er større enn tilgang på personell nå og spesielt i framtida. Hovedprosjektet startet i 2021 og løper ut 2023. Prosjektet het "Interkommunalt rekrutteringsprosjekt helse Melhus, Skaun og Midtre Gauldal" fram til våren 2022.
Prosjektet har fem delprosjekter
- heltidskultur
- faglig utvikling
- veiledningssystem
- lønns- og arbeidsvilkår
- kommunikasjon og omdømmebygging
Organisering
Så langt har prosjektet fått tildelt 5,3 millioner kroner i eksterne FoU-tilskudd for å drifte prosjektet og de fem delprosjektene.
Prosjektet er organisert med en prosjektleder og lokale prosjektledere i 50 prosent stilling i alle tre kommuner. Svein Jarle Midtøy er prosjektleder og Stine Vinsnesbakk er lokal prosjektleder i Melhus kommune.
Prosjektet leier inn delprosjektledere fra FoU-miljøer, som arbeider sammen med ledelsen i kommunene og ansatte i avdelinger etter metodikken medarbeiderdrevet innovasjon.
Prosjektet er basert på trepartssamarbeid. Alt vi gjør i prosjektet skal være basert på kvalitet, kontinuitet, kapasitet, kompetanse og kontaktreduksjon.
Samarbeidspartnere i prosjektet er SINTEF, NTNU, Nord Universitet, OsloMet, Regionalt Forskningsfond, Distriktsforsk, Statsforvalteren i Trøndelag, KS, KS Jobbvinner og Adresseavisen.