Sosial kompetanse er grunnlaget for å kunne mestre og å tilpasse seg et miljøs sosiale verdier, krav og normer. Sosial kompetanse er en forutsetning for å danne vennskap, og en ressurs for å motvirke stress. Vi velger å ta utgangspunkt i disse 5 dimensjonene:

 

 

Sosial-kompetanse figur

Vi har utarbeidet en egen progresjonsplan for arbeidet, og denne er inndelt etter alder. Dette for å sikre og synliggjøre progresjon i arbeidet. Det må sies at selv om det her er inndelt etter alder vil hvert barn få tilpassede utfordringer etter egen modenhet og utvikling.

 

Hvert område har to til fire hovedmål, og deretter delmål og metoder for hvert alders-/utviklingstrinn. I forhold til alt arbeid med utvikling av sosial kompetanse er disse to metodene gjennomgående:

- Voksne som rollemodeller: Personalet må selv gjøre det de ønsker at barnet skal gjøre. Barnet lærer av det vi gjør, ikke av hva vi sier.

- Tilstedeværende voksne: Personalet skal være lett tilgjengelig for barnet, og ha fokus på relasjoner og samspill. Ut i fra dette kan personalet være en veileder for barnet i hverdagen.