Knutepunktet er et prosjekt som innebærer utvikling av det største kollektivknutepunktet i Melhus kommune; ved Melhus skysstasjon.
Status
I 2023 ble det startet opp en konkurranse, hvor flere leverandører konkurrerer om å få levere skisseprosjekt og utarbeide detaljregulering av knutepunktet. Juryering av konkurransen ble utført i begynnelsen av 2024.
Melhus kommune engasjerte våren 2024 C.F. Møller Norge AS, sammen med underleverandørene WSP Norge AS, Bjørbekk & Lindheim AS og PKA Arkitekter AS til å utarbeide skisseprosjekt og detaljregulering på vegne av, og i samarbeid med, kommunen.
Gjennom 2024 har det pågått en oppstarts- og utredningsperiode i samarbeid med leverandør.
Planprogrammet utgjør utgangspunktet for videre arbeid.
Videre har det, i løpet av 2024, blitt utarbeidet tre ulike alternativer som forslag til innhold i planområdet. Disse er utarbeidet av leverandør, i samarbeid med Melhus kommune. Disse tre alternativene presenteres i planprogrammet, og danner grunnlag for videre utredning og planforslag.
Nyheter
- 16. oktober: Folkemøter om framtidig utvikling av Melhus skysstasjon
- 8. oktober: Varsler oppstart av detaljregulering av Knutepunktet (Melhus skysstasjon)
- 16. september: Pendlerparkering på Skysstasjonen viktig for pendlere
- 23. august: Gjennomfører spørreundersøkelse på Skysstasjonen
- 30. april: Arbeidet med Knutepunktet er i gang
Kontaktinformasjon
Er det noe du lurer på? Da kan du sende oss en e-post eller ta direkte kontakt med Heidi Eltoft på tlf. 481 01 309.
Om Knutepunktet
Knutepunktet er et prosjekt som innebærer utvikling av det største kollektivknutepunktet i Melhus kommune; ved Melhus skysstasjon. Vi skal utarbeide en detaljreguleringsplan for området. Målsetningen med prosjektet er å legge til rette for et effektivt kollektivknutepunkt, et levende byrom, og samtidig oppnå en helhetlig, estetisk stedsutvikling.
Et planprogram, som ble lagt ut på offentlig ettersyn 8. oktober 2024, utgjør grunnlaget for det videre planarbeidet.
Formål med planen:
- Knutepunktet skal bli et levende byrom
- Etablere et effektivt kollektivknutepunkt
- Bidra til helhetlig og estetisk utforming
Det har også blitt definert åtte hovedgrep som skal ligge til grunn, og være førende for detaljreguleringen. Hovedgrepene er utarbeidet med utgangspunkt i rammer og føringer.
1. Knutepunktet
Et knutepunkt skal ikke bare være et kollektivknutepunkt, men et sted som innehar kvaliteter og funksjoner som bidrar til et levende og godt sentrum. Dette innebærer at knutepunktet ikke bare skal være et knutepunkt for reisen i seg selv, men også et sted å reise til.
Knutepunktet skal gis en utforming med høy standard i materialbruk og arkitektonisk utforming, og skal samordnes med tilstøtende oppholdsareal og byrom (samordnet areal- og transportplanlegging).
2. Kollektivknutepunktet
Kollektivknutepunktet skal være et sted der bevegelseslinjer krysser eller tangerer hverandre. Kollektivreisende, syklende, gående, pendlere og bilister skal enklest mulig ledes fram og «knytes» sammen, og effektivt kunne bytte til en ny transportform. Kollektivknutepunktet skal tilrettelegge for hyppige tog og bussforbindelser, slik at reisende trygt og effektivt kan komme til, vente på og skifte mellom transportformer. Kollektivknutepunkt skal ha første prioritet i utformingen av området.
3. Gang- og sykkelforbindelser
Planen skal bygge videre på gangforbindelser gjennom knutepunktet (over Gaula). Dette vil gi en viktig øst-vest forbindelse, samtidig som det vil gjøre knutepunktet mest mulig tilgjengelig for myke trafikanter.
Det skal være tilrettelagt for gode interne gangveger innenfor planområdet
4. Torg
Torget skal være et offentlig rom og sosial møteplass. Sitteplasser, lekeapparat, belysning og blågrønne løsninger er elementer som skal være med på å forme det offentlige rommet. Torget skal universelt utformes.
5. Sentrumsformålet
Skysstasjonen skal ha en bygningsmasse med høy utnyttelse. Bebyggelsen skal ha en funksjonalitet som kombinerer høy arbeidsintensitet, og samtidig medvirke til et levende byrom (rett virksomhet på rett sted). Bestemmelsene i reguleringsplanen slår fast at etasjehøyden skal ligge på 4-6 etasjer (200% BRA) og inneha en kombinasjon av ulike formål.
6. Offentlig institusjon
En offentlig naturlig samlingsplass er en viktig arena for mangfold og identitetsskaping. Med sin sentrale beliggenhet og tilgjengelighet er tomten egnet for bebyggelse av offentlig interesse. Med sentrale offentlige roller, får knutepunktet en signaleffekt som bør synliggjøres når rom og bebyggelse skal utformes.
7. Kultur, underholdning og fritid
Knutepunktet er velegnet for publikumsvennlig aktivitet som aktiviserer og skaper. Kulturhus, kulturskole, kino, konsertlokaler, klatrevegg, bingolokale, museum og bibliotek er eksempler på egnede funksjoner. Dette kan også bidra til å tiltrekke nye innbyggere, og gi et bedre offentlig tilbud i kommunen.
8. Parkering
Knutepunktet skal inneha en rekke parkeringsfunksjoner; parkeringskjeller, sykkelhotell, taxiholdeplass, kiss&ride, pendlerparkering og parkeringsplasser for det bebyggelsen i seg selv genererer. Knutepunktet skal ikke inneha dagens overflateparkering. Knutepunktet må også inneholde trafikale løsninger med inn og utkjøring, korttidsparkering, serviceparkering og nedkjøring til parkeringskjeller.