Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
Kornåker

Høyeggen skoles 7. trinn opprettholder engasjementet

Bærekraftig utvikling viktigere enn noen gang!

I forkant av årets innsamlingsaksjon, der temaet var Regnskogen, ble prosjekt Klima, miljø og livsstil ved Signy R. Overbye invitert til å holde foredrag om bærekraftig utvikling for begge 7. trinn ved Høyeggen skole. Foredraget startet med informasjon om hva som er hovedutfordringene innen miljø- og klimapolitikken, og pekte deretter på bakgrunnen for problemene både lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Utviklingen ble satt inn i et historisk perspektiv, og elevene fikk forståelse for at de problemene vi står overfor  er relativt nye, og har sammenheng med måten vi lever på og måten vi fordeler ressursene på. Dette var også bakgrunnen for at begrepet bærekraftig utvikling ble introdusert av FN i rapporten Vår felles framtid i 1987, et arbeid som ble ledet av tidligere statsminister Gro Harlem Brundland. Rapporten ble senere fulgt opp av handlingsplaner som skulle lede verdenssamfunnet i en annen retning, inkludert FNs 1000-årsmål fra 2000, nå erstattet med FNs nye Bærekraftsmål fra 2015 til 2030.  Bærekraftig utvikling forutsetter at vi må tenke globalt, men at handlingen må ske lokalt. Miljø- og klimaproblemene kjenner ingen landegrenser, og fordrer at vi ser ting i sammenheng. Dersom verdens fattigdomsproblemer skal løses forutsetter også det at vi ser år egen økonomi i sammenheng med fattige lands økonomi. Det er etterhvert blitt en kjennsgjerning at vår vestlige verdens forbruk ikke kan fortsette å være retningsgivende for veksten i verden forøvrig. Vårt felles naturgrunnlag er avhengig av at de ressursene vi har fordeles på en mer rettferdig måte. Det er også en betingelse for bevaring av verdens regnskoger. Siden 1750, ved starten av den industrielle revolusjon, har regnskogene på kloden blitt halvert. I foredraget til 7. trinn ble det lagt vekt på at de problemene vi står overfor lar seg løse dersom vi går frem på riktig måte. Konkrete handlingsalternativ, der alle bidrar etter beste evne ble hovedfokuset etter at fakta om problemene var gjennomgått. Elever og lærere oppplevde det meningsfullt at foredraget satte problemene i en større sammenheng, og at det ble satt fokus på hva vi hver for oss og sammen kan gjøre for å løse dem. Det hindrer avmaktsfølelse. Det tverrfaglige perspektivet gjorde også at elevene fikk bekreftet mye av det de hadde lært i forbindelse skolens fokus på bærekraftig utvikling og regnskogen i forbindelse med TV-aksjonen. Foredraget  Klima, miljø og livsstil, som ble holdt på Høyeggen 23. oktober 2015 kan leses i pdf-utgave her.

Skjema