Kontroll på situasjonen

– For vår del ble det umiddelbart pekt på fleksibilitetsviljen, den som alltid har vært et mantra for gjengen her; «Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert», forteller avdelingsleder Marit Leer Øyaas ved Idrettsveien.

Flere ansatte ble omdisponert til andre tjenester, og man ble nødt til å se på alternative ressurser for å løse egne oppgaver. Leer Øyaas så raskt behovet for å involvere trepartssamarbeidet, som er et godt etablert HMS/tillitsvalgtapparat-samarbeid.

– Sammen fikk vi oversikt gjennom å systematisere risikovurderinger på driftsområdene, samt identifisere eventuelle konsekvenser for de ansatte, og vi fikk en opplevelse av kontroll på den spesielle situasjonen vi sto oppi.

Samarbeid på tvers

Det resulterte blant annet i at man involverte, og etter hvert omdisponerte, driftslederne Tor Morten Lundemo og Stig Rønning. De har over lang tid jobbet med å rehabilitere Idrettsveien bofellesskap, og har alltid involvert brukerne i sine oppgaver. Nå kom alt samhold og all deltagelse til nytte i nye roller i Idrettsveien. Allerede første dag tok de to driftslederne nettbasert medikamentkurs, og fikk praktisk opplæring i prosedyrer rundt medikamenthåndtering. De fikk opplæring i journalsystem og ble raskt en naturlig del av den ambulerende tjenesten.

– For vår brukergruppe er det viktig med et godt skolert helsepersonell, men erfaringsvis er også tryggheten til omgivelsene vel så viktig, forteller Leer Øyaas, som ikke får fullrost de ansatte nok.

– Som alle andre sto vi plutselig i en kaotisk hverdag og forsøkte å ny-orientere oss, og dette er et godt eksempel på hvordan fleksibilitetsvilje, mestringstro, rolleavklaring og tillit kan bidra til at man klarer å gi et godt tilbud i en annerledes tid, forteller Leer Øyaas.