Helgens vind og strømbrudd medførte utfordringer for veldig mange innbyggere og innen alle sektorer i kommunen.
Hovedutfordringen var at strømmen forsvant og alle problemer som følger av det, som lys og varme, og manglende dekning for telefon og internett. I tillegg var det redusert fremkommelighet i perioder.
Nå er alle tjenester innen helse og velferd, vann og avløp, og kommunens bygninger tilbake i tilnærmet normal drift.
Strøm og kommunikasjon
Store deler av kommunen var uten strøm i kortere eller lengre perioder, og alle kommunens bygg og vannforsyning ble kjørt med aggregat der det var nødvendig. Nå er all strøm tilbake. Kommunens IT-systemer er også tilbake i normal drift.
Videre oppfølging
Etterarbeid og evaluering pågår i de berørte tjenestene for å kunne yte enda bedre tjenester ved neste hendelse.
Melhus kommune har fra flere hold fått kritikk for at vi ikke hadde informasjon på nettsidene og i sosiale medier gjennom helga. Vi tar til oss disse tilbakemeldingene og erkjenner at dette ikke var bra nok.
Ved neste korsvei er ambisjonen vår at vi skal gjøre informasjonsarbeidet like bra som den øvrige håndteringen.
Hvordan kan du forberede deg til neste gang?
Uværet Amy minnet oss på hvor viktig det er å være forberedt. Vi blir sårbare når det vi tar for gitt blir borte.
- Har du lys, vann og varme om strømmen går?
- Har du mat som tåler litt tid i skapet?
- Hva gjør du hvis mobilen går tom for strøm – og nettet er nede?
Egenberedskap handler om å kunne greie seg selv i en krise, slik at kommunen og nødetatene kan prioritere de som ikke klarer seg uten hjelp.