Vi benytter oss av SMS-varsling til våre innbyggere ved hendelser og situasjoner der det er viktig å nå ut til mange mennesker på kort tid. Det kan for eksempel gjelde kritiske hendelser som gasslekkasje og flom, eller viktig informasjon ved endringer i vann- eller strømforsyning.

Systemet (Unified Messaging Systems, UMS) skal i utgangspunktet nå alle innbyggere med adresse innenfor et bestemt område.
Dersom du ikke mottar SMS-varsler fra oss, kan det skyldes at din telefon er registrert på arbeidsgiver/jobbadresse. 

Du kan selv kan kontrollere hvilken informasjon som er oppført på deg, og eventuelt gjennomføre endringer, slik at du at mottar varslene.

Slik går du frem for å sjekke dine telefonopplysninger:

  1. Gå til http://cdm.ums.no
  2. Fyll inn kommunenavn, ditt mobiltelefonnummer og e-post.
  3. Velg "Privatperson" og trykk "Send pin-kode". Koden blir sendt deg på SMS eller via e-post.
  4. Når du er logget inn vil du kunne se hvilke telefonnummer som er registrert på din eiendom/adresse. Du kan fjerne og legge til nummer, samt justere opplysninger.
    Systemet ber deg også oppgi fødselsdato, fordi korrekt adresse kontrolleres mot folkeregisteret. Vær oppmerksom på at det hender kartnåla ikke viser helt nøyaktig adresse, men dette har ikke betydning for registreringen.
  5. Når du har kontrollert opplysningene, klikk på ruten for OPPDATER, og velg LOG OFF knappen oppe til høyre før du avslutter.

Får du problemer med denne kontrollen kan du ringe Melhus kommune på telefon 72 85 80 00 for bistand.