Tekst: Matematikksenteret ved NTNU.
Barnehagene i Melhus skal rette større oppmerksomhet mot faglig arbeid, og går høsten 2025 inn i et pilotprosjekt i samarbeid med Matematikksenteret ved NTNU. Prosjektet har fått navnet «Små spor teller». Målet er å styrke matematikk som fagområde i barnehagen og vise hvordan matematikk kan være en naturlig del av barnas hverdag.
Prosjektet skal bidra til økt kompetanse i kollegiet og vise hvordan matematikk henger sammen med andre viktige fagområder som språk, inkludering og sosial utvikling.
Flå, Lundamo, Prestrøa og Rosmælen barnehager deltar som pilotbarnehager og vil få oppfølging og støtte i utprøvingen av nye verktøy og metoder. Målet er å styrke hverdagsmatematikken, bli bevisst det matematiske språket og synliggjøre hvor eksisterende matematikken er i barns hverdag.
– Vi gleder oss til å finne nye spor og impulser til videre arbeid med det faglige i barnehagene våre. Matematikk finner vi alt vi gjør i barnehagedagen, og vårt arbeid med dette gir et godt grunnlag for barna videre i utdanningsløpet, sier Cecilie Beske Eide, barnehagefaglig rådgiver i Melhus kommune.