Programmet eies av Direktoratet for e-helse, Helsedirektoratet og KS. Under en digital prosjektledersamling i april ble det blant annet fokusert på bruk av teknologi i forbindelse med koronautbruddet. Sammen med Østre-Toten og Bodø ble Melhus trukket frem som gode eksempler fra de cirka 340 kommunene som er med i samarbeidet. 

Digitalt kriseløft 

Melhus kommune har hatt en bevisst satsing på velferdsteknologi gjennom programmet Smartere Melhus, og det er dette arbeidet som nå bærer frukter. Løsninger som Whereby, Komp pro, Confrere, Teams og RoomMate har gjort hverdagen enklere for både ansattebrukere og pårørende i en periode hvor det har vært ekstra tøffe tak og vanskeligere å ha direkte kontakt. Gjennom appen Nyby har kommunen koordinert innbyggere, eksterne ressurser, dagligvarebutikker og andre, og på den måten skapt et samspill som uten denne teknologien ville vært både vanskeligere og mer tidkrevende.  

– De tekniske løsningene har på ulikt vis bidratt til et digitalt kriseløft i en situasjon hvor behovene plutselig ble akutte. Samtidig har sektoren også lagt ned en imponerende innsats hvis vi ser på arbeidsformer og organiseringen rundt. At vi blir løftet frem i en slik sammenheng er en hyggelig anerkjennelse, og det er godt å kunne si at vi har løsninger som faktisk fungerer her og nå, sier kommunalsjef Trude Wikdahl i Melhus kommune.