Målet med dette er at kostnadene skal fordeles jevnere gjennom året, slik at det bli lettere for deg å betale.
Framover blir fakturaen sendt til deg i midten av mars, juni, september og desember med én måneds forfall. På fakturaen for mars kommer årsoppgjøret for 2024. Basert på forbruket du hadde i 2024 estimerer vi hva du kommer til å bruke i 2025 (A-konto).
Jeg vil dele opp eller utsette forfall på fakturaen min
Du kan selv ordne med 14 dagers betalingsutsettelse på Min faktura.
Dette forutsetter at du ikke har andre ubetalte krav eller har søkt om utsettelse tidligere. Har du behov for mer enn 14 dagers utsettelse, må dette avklares med oss.
Vi gjør oppmerksom på at det beregnes forsinkelsesrenter etter gjeldende satser selv om du skulle få innvilget en utsettelse.
Motta faktura digitalt
Vi anbefaler alle å sette opp digitalt mottak av faktura. Dette kan gjøres på flere måter:
- Få tilsendt faktura direkte til din nettbank eller Vipps. Betalingsinformasjonen er ferdig utfylt, og du trenger bare å godkjenne fakturaen. Kontakt banken din om du trenger hjelp til dette.
- Du kan selv opprette avtalegiro i nettbanken din. Fakturabeløpet trekkes automatisk fra din konto på forfallsdato. Kontakt banken din om du trenger hjelp til å sette opp avtalegiro.
- Du kan få tilsendt faktura i posten. Da sendes fakturaen til adressen vi har registrert på deg på faktureringstidspunktet. Melhus kommune er ikke ansvarlig for forsinkelser ved sending av papirfaktura.
Forklaring av faktura
Synes du det er vanskelig å forstå fakturaen? Vi har laget en forklaring på begrepene som brukes i fakturaen for kommunale avgifter.
Jeg har solgt boligen min, hva gjør jeg med fakturaen?
Vi har dessverre ikke mulighet til å dele fakturaen mellom ny og gammel eier av bolig. Et eierskifte er et oppgjør mellom kjøper og selger. Ta kontakt med ansvarlig eiendomsmegler for å avklare om kommunale avgifter er tatt med i oppgjøret.
Har du andre spørsmål til fakturaen? Send e-post til postmottak@melhus.kommune.no eller ring 72 85 80 00.