Informasjon fra Bane NOR

Bane NOR skal legge til rette for langt flere togavganger i Trøndelag. Dette vil styrke det regionale kollektivtilbudet og binde Trøndelag sammen til et felles bo- og arbeidsmarked. Prosjektsjef i Bane NOR, Stine Wist og prosjektleder Jokin Mendikute deltar. Fra Melhus kommune deltar ordfører Einar Gimse-Syrstad. Entreprenør NRC Group er representert ved prosjektleder Geir Morten Hjelde og byggeleder Sigmund Båsen. Det serveres kaffe og kaker. 

Melhus stasjon

I og ved Melhus sentrum skal prosjektet Kapasitetsøkende tiltak på Trønderbanen gjennomføre oppgraderinger ved Melhus stasjon og flere steder både nord og sør for stasjonen. 

Hovedarbeidet er bygging av et nytt spor på ca. 1000 meter sørvest for eksisterende spor, fra Felleskjøpet i nord til Loddbekken i sør. Det nye sporet skal tilrettelegges for samtidig innkjøring av to tog, noe som betyr at to tog kan kjøre inn på stasjonen samtidig, i forskjellige spor fra hver sin retning. Dette gjøres for å kunne håndtere det økte antallet togavganger og vil spare togene for mye venting og gi en stor gevinst for togtrafikken i Trøndelag.

I sammenheng med byggingen av kryssingsspor skal den eksisterende plattformen på stasjonen oppgraderes og det bygges en ny plattform for nytt spor 2. Publikum får en bedret opplevelse når den nye stasjonen står klar. Samtidig vil adkomsten til den nye plattformen, via den eksisterende kulverten under sporene, bli universell utformet. Kulverten for gang- og sykkel forlenges for å få plass til nytt spor. 

Sør for Mehus stasjon skal en ny jernbanebru over Hølondvegen bygges og området ved Loddbekken- oppgraderes. Dette sikrer både jernbanens infrastruktur, i tillegg til det omliggende området mot flom og bedrer forholdene for fiskevandring. 

Nord for Melhus stasjon skal det gjøres utbedringer på jernbanens eksiterende infrastruktur og for å bedre trafikksikkerheten i området vil planovergangen ved Lamoen bli lagt ned. Som følge av dette vil området på Lamoen tilbakeføres til jernbaneformål.  

Ler stasjon

Ler stasjon. Foto: Melhus kommune / Lars Erik Sira

Ler stasjon

På Ler skal vi bygge en ny sideplattform. Denne plattformen vil gjøre det mulig for passasjerer å gå av og på togene på en trygg og effektiv måte også i spor 2. I tillegg vil det bli etablert en overgangsbru mellom plattformene, som vil gjøre det enklere og sikrere for passasjerene å krysse sporene.

Ved å ha muligheten for av og påstigning på begge spor, øker fleksibiliteten på banestrekningen. Dette gjør det mulig å håndtere et økt antall togavganger, potensielle avvikssituasjoner og hente igjen forsinkelser. 

Mer informasjon om Kapasitetsøkende tiltak på Trønderbanen finner du på våre nettsider: 
https://www.banenor.no/prosjekter/alle-prosjekter/kapasitetsokende-tiltak-pa-tronderbanen/

Har du spørsmål?
Ta kontakt med senior kommunikasjonsrådgiver Rolf Martin K. Krey ved kommunikasjon og samfunnskontakt i Bane NOR.
Mobil: +47 975 84 961
E-post: rolf.martin.karstensen.krey@banenor.no