1. Besøksforbud på helse og omsorgsinstitusjoner
2. Omlegging av tilbud i sektoren
3. Opprettelse av informasjonstelefon og e-post
4. Opprettelse av eget prøvetakingsteam
5. Rekruttering av frivillige og rekruttering av helsepersonell
• Melhus har den siste tiden benyttet appen Nyby for å koordinere frivilligheten. Denne tas nå i bruk for å mobilisere helseressurser og frivillige, og er også et verktøy for de som trenger litt bistand.
• Direkte kobling innenfor trygge rammer skaper betydelig enklere koordinering mellom de som har et behov, og de som faktisk kan bidra.
• Kommunen har også organisert et eget team som tilbyr opplæring og bistand til brukerne av Nyby.
6. Beredskap - personell og helsetjenester
1. Enhetene har utarbeidet/er i gang med å utarbeide beredskapsplaner i tråd med epidemiens neste faser
• Det er behov for å få på plass kollektive avtaler knyttet til bruk av personell i større stillinger og ev hyppigere helgebelastning
2.St Olav har bedt kommunene forberede seg på å ivareta pasienter som sykehuset ikke har kapasitet til og melde tilbake om reservekapasitet på senger i sykehjem
• Som følge av dette «tømmes» deler av Korttidsavdelingen og det planlegges dobbeltrom på langtidsavdelingene
• Det er bestilt inn flere senger og smittevernutstyr (sistnevnte er en mangelvare i hele Norge)
• Det bestilles også ekstra smitterobot for desinfisering av rom