Ved eierskifte eiendom
KJØPEKONTRAKT
KONSESJON
Har du spørsmål om konsesjon kan du kontakte avdeling for landbruk og friluftsliv i Melhus kommune, på e-post
Egenerklære konsesjonsfri overtakelse av eiendom:
Du kan lese om hvordan du egenerklærer konseskjonsfri overtakelse av eiendom på Landbruksdirektoratet sine nettsider.
Er det flere parter må det være en erklæring hver.
Når egenerklæring ikke er nødvendig:
Etter Konsesjonsforskriften av 8.12.2003 er det for noen konsesjonsfrie erverv ikke nødvendig med egenerklæring.
De mest praktiske tilfellene er:
- Erverv av bebygd eiendom hvor tomta ikke overstige 2 dekar.
- Erverv av sameiepart i bebygd eiendom som i vedtatt reguleringsplan er lagt ut til annet enn landbruksområde når erververen er sameier i eiendommen fra før.
- Erverv av eiendomsleilighet, aksjeleilighet, obligasjonsleilighet, andel i boligbyggelag og borettslag og ved borettslags erverv av fast eiendom fra boligbyggelag.
EIERSKIFTE OG TINGLYSING AV SKJØTE
Avgiver skal skrive ut skjøte i to eksemplar. De skal sendes til Kartverket Tinglysing, postboks 600 Sentrum, 3507 Hønefoss. Faktura og et eksemplar av skjøte vil bli sendt rekvirent etter behandling.
Har du spørsmål kan du ringe telefon 321 18 000 eller gå inn på www.tinglysing.no.
SLETTING AV PANT
Kjøper skal motta en heftelsesfri eiendom. Oversikt på heftelser finner du på www.seeiendom.no eller du kan kontakte Tinglysingen for å slette.
For å gjøre eiendommen heftelsesfri må selger kontakte sine eventuelle økonomiske forbindelser. Banken som du har lån i ordner dette. Dette gjøres etter opprettelse av eiendom.
SAMMENSLÅING
Skjema for sammenslåing av eiendommer finner du her og sendes til Geodataavdelingen for bekreftelse og matrikulering.
- Ligge i samme kommune
- Ha samme hjemmelshaver
- Ha like hefteleser eller ikke føre til prioritetskollisjon
- Bør som regel ligge inntil hverandre.
Sammenslåing kan kun bestilles av den som har grunnbokshjemmel.
Kontakt Geodata-avdelingen
Geodataavdelingen er tilgjengelige på telefon klokken fra 9.00 til 15.00.
Spørsmål angående nye og pågående saker som krever saksbehandling rettes til avdeling for plan og byggesak. Når vedtak er mottatt vil du bli kontaktet av Geodataavdelingen for utførelse.
Telefon sentralbord: 72 85 80 00
Send gjerne spørsmålet ditt på e-post.