– Vi vil hjelpe alle som trenger det, men for å unngå smittespredning må publikum i størst mulig grad benytte seg av våre digitale tjenester, sier Bente Wold Wigum, direktør i NAV Trøndelag.

Redusert tilgjengelighet på NAV-kontorene  

I tråd med Helsedirektoratets anbefalinger har alle NAV-kontor i Trøndelag iverksatt tiltak for å begrense smittefaren både for besøkende og ansatte. Blant annet er det innført hjemmekontor for mange ansatte. Planlagte møter gjennomføres via telefon eller videoløsninger. Det er også etablert ordninger med vakttelefon i stedet for drop in-besøk.

De fleste som nå blir permittert, sykmeldt, eller av andre grunner har behov for å komme i kontakt med NAV, skal kunne finne svar på sine spørsmål på nav.no. De kan også registrere seg som arbeidssøkere, og søke dagpenger digitalt. Har du behov for dialog utover dette, kan du logge deg inn på Ditt NAV, sende beskjeder derfra og få svar.  

Permittert? Registrer deg som arbeidssøker! 

Flere bedrifter i Trøndelag har varslet permitteringer som en følge av koronaviruset. Det forventes at omfanget vil øke i ukene framover. NAV minner om at det skal sendes inn skjema om permitteringer som planlegges eller iverksettes.  

For de som er eller blir permittert, eller står uten oppdrag, gjelder det å raskt registrere seg på nav.no som arbeidssøker. Dette er en forutsetning for å kunne søke dagpenger.

Utbetalinger som normalt 

Situasjonen påvirker ikke utbetalinger av stønader og ytelser fra NAV.  

Lokal beredskap for akutte krisesituasjoner  

Dersom du har akutt behov for hjelp fra NAV, eller ikke klarer å bruke de digitale tjenestene våre, kan du nå ditt lokale NAV-kontor per telefon. Kontaktinformasjon finner du ved å gå inn på nav.no, og deretter skrive inn navnet på ditt lokale NAV-kontor i søkefeltet. Du kan også bruke Google.