Løsningen har blitt gradvis introdusert, men i forbindelse med den pågående COVID-19-pandemien har sentrale myndigheter bedt om at innføringen forseres.

Forenkling

Kommunene, ved sykehjemmene, melder inn de fleste dødsfallene i Norge, og er de viktigste produsentene av denne typen informasjon til Folkeregisteret. Når digital løsning er tatt i bruk i hele helse- og omsorgssektoren vil hverken pårørende, tingrettene eller lensmannen ha noen rolle i å sende ordinære dødsattester eller registrere slike meldinger.

Økt sikkerhet

Når informasjonen oppdateres på sekunder og minutter, fremfor uker, betyr det også at samfunnet får oppdaterte, korrekte data på et langt tidligere tidspunkt enn før. Den elektroniske løsningen består av to deler; første del sikrer rask innmelding av dødsfall til Folkeregisteret, andre del sikrer innmelding av dødsårsak til Dødsårsaksregisteret (DÅR). Saksbehandlingen hos Tingrett og politiet blir forenklet, og personvern for den avdøde forbedret fordi sensitiv informasjon ikke lenger blir distribuert på papir til flere aktører i samfunnet.