Gruppa av ledere er delt i 2 reiseteam.

I Berlin, Tyskland, 21. – 25.oktober, er besøket konsentrert om en helt spesiell ungdomsskole Evangelische Schule Berlin Zentrum  som er kjent for elevenes sterke medvirkning i læring, med fokus på tverrfaglighet og  livsmestring. Visjonen er at elevene skal bli ansvarlige og bærekraftige borgere i verden. Besøket innebærer også en dag på en parallell skole på barnetrinnet; Evangelische Schule Berlin Mitte med visjonen: Mangfold er styrke.

I Edinburgh i Skottland, 4. – 8. november, har skolebesøket fokus på folkehelse og tverrfaglighet i undervisningen, samt grunnleggende ferdigheter, (lesing, skriving, regning, digitale ferdigheter) tilpasset undervisning, elevaktiv undervisning samt gode overganger mellom barnehage og skole. Der begynner elevene på skolen ved 4,5 – 5 år. Skotske læreplaner er også opptatt av dybdelæring slik Fagfornyelsen (den kommende lærerplanen i Norge) er. Besøket omfatter en ungdomsskole West Calder High School og en barneskole Mid Calder Primary School , også med en barnehage for de minste barna (Nursery). Gruppa ser fram til å være til stede i ulike klasserom. Vi blir kjent med utviklingsarbeid på alle nivå i skole og barnehage.

Prosjektet er i hovedsak finansiert av et Erasmus+program (EU-midler), og Melhus kommune har valgt å utvide deltakergruppa med kommuneledelse og rådgivere, samt utviklingsveiledere fra NTNU.  Representantene fra NTNU vil støtte ledelsen i videre utviklingsarbeid her hjemme.

Inntrykk og læring fra begge de to turene vil være til inspirasjon når Melhusskolene forbereder seg for fullt til ny læreplan (Fagfornyelsen) våren 2020. Barnehagene er i full gang med å følge opp ny Rammeplan fra 2018.

Illustrasjonsfoto: Gerd Altmann, Pixabay