Foreløpig er det ingen nye smittetilfeller siden nyttårsaften. Og i dag kan kommuneoverlege Aslak Jaryd Johansen fortelle at én av tre avdelinger på Horg helse- og omsorgssenter nå er friskmeldt.

Høyt beredskapsnivå

For å være på den sikre siden, valgte vi å gå bredt ut, da en ansatt på den ene avdelingen testet positivt fjerde juledag. Vi testet alle, og satte mange ansatte i karantene.

Bemanningssituasjonen har vært og er fortsatt svært krevende, og vi må bruke kompetansen på tvers av alle våre tre sykehjem. Dermed måtte vi stenge alle for besøk til og med 5. januar.

Nå friskmeldes en av tre avdelinger på Horg. Vi har fått bekreftet at det ikke har skjedd smitte blant ansatte på tvers av disse avdelingene. Dermed letter bemanningssituasjonen noe.

Johansen tror at også at enda en avdeling kan friskmeldes om ikke lenge, men vi må få inn de siste prøveresultatene for å være helt sikre.

I avdelingen hvor den smittede jobber, er det fortsatt høyt beredskapsnivå: Mange ansatte er i karantene og alle pasientene oppholder seg på eget rom.

Testet for andre gang

Alle pasienter ble testet for andre gang 1. januar. Vi kan vente å få svar på disse i løpet av kvelden og morgendagen. Vi tester flere ganger for å være sikker på at vi avdekker mulig smitte.

- Det er grunn til å være avventende med tanke på testrunde nummer to. Den har høyere grad av sikkerhet enn første runde. Det går på antall dager siden man kan ha blitt eksponert for smitte, forklarer kommuneoverlegen.

Testen er mest treffsikker fem til sju dager etter mulig smitte.

Strandvegen barnehage og Lundamo skole

Når det gjelder de to smittetilfellene knyttet til Strandvegen barnehage og Lundamo skole, har vi foreløpig ingen nye tilfeller som kan knyttes til disse. Vi må likevel avvente en dag til før vi er helt sikre.

Strenge smitteverntiltak

Nå er smittetrykket høyt, også i Melhus. Det er positivt at vi har hatt en dag uten nye tilfeller, men det er ingen grunn til å slappe for mye av.

Melhus har innført strengere smitteverntiltak, som foreløpig varer til 12. januar. I hovedsak går det ut på at vi maksimalt kan ha ti sosiale kontakter utenom jobb, skole og egen husstand, og at det er påbudt med munnbind på offentlige steder og i kollektivtrafikken. I tillegg er alle sterkt oppfordret til å unngå unødvendige reiser over kommunegrensene ut januar.

De tre smittevernreglene gjelder så klart hele tiden: God avstand, god håndhygiene og alle må være hjemme når det oppstår symptomer.

Testing

Teststasjonen åpner mandag 4. januar. Time til test bestiller du på vår koronaside. Oversikt over hvilke symptomer du må være oppmerksom på finner du på helsenorge.no.