Ekstreme tall 

Bare på mandag var det mer enn 800 henvendelser.  
– Selv med økt ressursbruk sammenlignet med tidligere, ser vi at det er vanskelig å møte den enorme pågangen som er nå. Det er tydelig at nye kriterier og lettere tilgang har hatt effekt på folk sitt ønske om å teste seg, sier kommunalsjef for helse og velferd, Trude Wikdahl. 

Øker testkapasiteten 

Hun understreker at det selv med oppbemanning og økt kapasitet på telefon vil kunne bli ventetid med det trykket koronatelefonen opplever nå, men at man ser på alternativer for å styrke tilbudet. 
 Melhus Røde Kors Omsorg har sagt seg villige til å bidra, og vi er utrolig glade for det gode samarbeidet vi har med frivilligheten i kommunen. I tillegg ser vi nå på hvilke muligheter som ligger i automatiserte løsninger for registrering og timebestilling.  
Når dette kan være på plass avhenger ifølge kommunalsjefen av løsninger og leveringskapasitet 

Sjekk prøvesvarene dine selv på nett 

– Inntil videre vil vi oppfordre til tålmodighet og forståelse for at det er en krevende situasjon. Vi understreker også at det ikke er mulig å komme til teststasjonen uten å ha bestilt time på forhånd. Men vi står på for at alle som selv mistenker at de er smittet av covid-19 skal få anledning til å teste seg, forteller Wikdahl, som minner om folk selv kan sjekke prøvesvarene sine på helsenorge.no etter 1-2 dager.  

 

Koronatelefon i Melhus 
  • Koronatelefon (inkl. direkte timebestilling): 906 18 260  
  • Telefonen vil være betjent av helsepersonell alle ukedager kl. 9-14.  
  • Teststasjonen og test-team vil som tidligere være lokalisert i Lenavegen. 
Mer informasjon