Mindre nærkontakt med pårørende og nærmeste familie har for mange blitt en direkte konsekvens av koronautbrudd og besøksforbud ved helseinstitusjonene.

Intensivert arbeid

Gjennom prosjektet Smartere Melhus har digitalisering og velferdsteknologi vært et satsingsområde innenfor helsesektoren i Melhus, inkludert forenkling av kommunikasjon mellom ansatte og beboere. Når mange brukere nå opplever mindre kontakt med sine nærmeste har dette arbeidet blitt intensivert, og IT-avdelingen i Melhus kommune har jobbet på spreng for å fremskaffe flere digitale enheter og legge til rette for økt kapasitet på nettet ved helse- og omsorgssentrene. Sykehjem som per i dag har dårlig dekning har fått utlevert 4G-rutere.

Imøtekommer et behov

Erfaringene Melhus kommune har gjort seg så langt, viser at digitale løsninger har bidratt til å styrke kommunikasjonen mellom brukere og pårørende. Å fortsatt forsterke den hverdagslige dialogen og møte de pårørendes behov for involvering blir viktig når koronaviruset legger begrensninger på mellommenneskelig kontakt. Alle langtidsavdelinger ved kommunens sykehjem har derfor kjøpt inn iPad-er, der appen Whereby gjør det mulig for beboere og pårørende å ha videosamtaler. Denne visuelle løsningen har vist seg å være positiv også der bruker har vanskelig for å snakke. Hjemmetjenesten i Melhus har også kjøpt inn nye skjermer, såkalte KOMP-er, som er maskiner med én knapp som lar omsorgspersoner og familie koble seg på brukernes skjerm for å sende meldinger, bilder og delta i videosamtaler.

Tilbakemeldingene så langt er positive, og viser at digitale løsninger ikke bare er for de digitalt innfødte.

Personvernet er selvsagt ivaretatt i alle valgte løsninger, og smittevernhensyn er ihensyntatt i all bruk av digitale verktøy.


Les mer om:

Whereby
Komp