Fra usikkerhet til erfaring - min praksis i Melhus kommune
Forstørr bildetFoto: Melhus kommune / Mariken Lie
Det startet med en følelse av å gå fra noe trygt og kjent, og inn i noe nytt.
Jeg var usikker på hva som ventet meg og vurderte først praksisplasser som føltes mer forutsigbare. Likevel valgte jeg å utfordre meg, noe jeg ikke angrer på. Det er nettopp i det ukjente man utvikler seg mest og får erfaring som man kan ta med seg videre.
Jeg er 17 år og går medieproduksjon på Tiller videregående skole. For meg handler læring om mer enn bare teori. Det handler om å få bruke kreativiteten min, utforske ideer og skape noe eget. I Melhus kommune fikk jeg nettopp den muligheten. Jeg opplevde at det jeg kunne bidra med faktisk hadde verdi, samtidig som jeg fikk ny kunnskap, erfaring og ble en del av et godt fellesskap.
Praksisen i Melhus kommune har vært veldig annerledes enn det jeg er vant til. Små ting som egen PC, arbeidsplass og adgangskort med navn og bilde gjorde at jeg følte meg som en del av arbeidsmiljøet. Jeg fikk ansvar og oppgaver som betydde noe, og jeg fikk publisere innhold gjennom deres kanaler med en egen e-postkonto. Dette ga meg en følelse av tillit og motivasjon til å gjøre en god jobb.
Samtidig var dette ikke bare et sted hvor jeg jobbet for andre, men også for min egen utvikling. Jeg fikk tatt profesjonelle bilder som jeg kan bruke videre, og jeg fikk hjelp til å opprette en LinkedIn-profil som kan bli viktig og hjelpe meg senere i jobbsammenheng. De som jobbet der var opptatt av hvordan jeg hadde det, hva jeg mente og hva jeg lærte. Det gjorde at jeg reflekterte mer over arbeidet mitt og hvorfor det jeg gjør er viktig.
Arbeidsoppgavene mine var varierte og spennende. Jeg fikk intervjue ansatte og skrive intervjuinnlegg tilpasset målgruppen til kommunen, samtidig som jeg jobbet mye med foto. Jeg tok portretter, gruppebilder og situasjonsbilder, og fikk eksperimentert med teknikker som bokeh og nærbilder. Gjennom hele praksisperioden fikk jeg utvikle både kreative og faglige ferdigheter.
For meg har denne praksisperioden handlet om mer enn bare arbeidserfaring. Det har vært en mulighet til å vokse, både som fagperson og som menneske. Melhus kommune er et sted hvor du blir sett, får utfordringer og opplever ekte inkludering. Dette er en praksisplass jeg absolutt vil anbefale.

Om forfatteren
Artikkelen er skrevet av vår praksiselev Nina Dyka Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu. som går medieproduksjon på Tiller Videregående skole Lenke til et annet nettsted, åpnes i nytt vindu..
Les mer av Nina:
Publisert
Sist oppdatert