Melhus kommune benytter seg av SMS-varsling til innbyggere ved hendelser og situasjoner der det er viktig å nå mange innbyggere på kort tid. Det kan for eksempel være ved feil på vannledninger, midlertidig utkobling av vannet eller forbud mot å bruke ild utendørs.

Dette systemet (UMS, Unified Messaging Systems) skal i utgangspunktet nå alle innbyggere med adresse innenfor et bestemt område.
Det viser seg at noen innbyggere ikke mottar slike varsler. Det kan skyldes at din telefon er registrert på adressen der du jobber i stedet for hjemmeadressen din.

Nedenfor viser vi hvordan du selv kan kontrollere at det er oppført riktig informasjon på din adresse, slik at du blir tilgjengelig for å motta varslene.

 

Slik går du frem for å sjekke dine telefonopplysninger:

  1. Klikk på nettadressen http://cdm.ums.no
  2. For å få norsk tekst, velg det Norske flagget oppe i høyre hjørne.
  3. Fyll inn kommunenavn, ditt mobiltelefonnummer og kontrollkode.
  4. Du kommer nå inn på siden hvor du ser hvilke telefonnummer som er registrert på din  eiendom/adresse. Her kan du fjerne og legge til nummer, samt justere opplysninger.
    Systemet ber deg også oppgi fødselsdato, fordi korrekt adresse kontrolleres mot folkeregisteret. Vær oppmerksom på at det hender kartnåla ikke viser helt nøyaktig adresse, men dette har ikke betydning for registreringen. 
  5. Når du har kontrollert opplysningene, klikk på ruten for OPPDATER, og velg LOG OFF knappen oppe til høyre før du avslutter.

Får du problemer med denne kontrollen kan du ringe Melhus kommune på telefon 72 85 80 00 for bistand.