I henhold til plan- og bygningsloven §§ 4-1, 12-3, 12-8 og 12-9 varsles det om oppstart av planarbeid for detaljreguleringsplan med konsekvensutredning for gang- og sykkelveg Gimsvegen – Martin Tranmæls veg. Planprogram er lagt ut til høring og offentlig ettersyn. Forslagsstiller er Melhus kommune og NIRAS Norge er plankonsulent. 

Bakgrunn for prosjektet
Melhus kommune ønsker å regulere en ny gang- og sykkelveg på strekningen Gimsvegen – Martin Tranmæls veg. I planen inngår også etablering av ny planskilt kryssing av Hølondvegen, samt bussholdeplasser i Hølondvegen og påkobling mot gang- og sykkelnettverket.

Det er i dag mye villkryssing av Hølondvegen for å komme til/fra bussholdeplassene. Hensikten med planarbeidet er å gi gående og syklende et bedre tilbud til og fra Melhus sentrum, samt tilrettelegge for en mer trafikksikker løsning for å komme seg til/fra bussholdeplasser i Hølondvegen, slik at man får redusert villkryssing og gjøre det mer attraktivt å bruke buss.  Ved planområdet vest for Gaula er det flere målpunkt for flere ulike brukergrupper, herunder skoler, idrettsanlegg og det planlegges for ytterligere boligbebyggelse.  

Planarbeidet har som mål å gjøre det mer attraktivt å gå, sykle og/eller reise med buss ved å: 

  • tilrettelegge for en ny gang- og sykkeltrase, slik at forhold for gående og syklende blir bedre.
  • tilrettelegge for enkel og lettlest ferdsel til/fra bussholdeplasser, slik at man kan redusere kryssing av Hølondvegen i plan.

Nærmere om tiltaket
Melhus kommune fikk utarbeidet en mulighetsstudie i 2020 (Sweco), hvor flere alternativer for ny gang- og sykkeltrase ble vurdert. Det ble anbefalt at man i arbeid med reguleringsplan gjør utreder videre prinsippløsninger fra alternativ 1 og 2 i mulighetsstudien.Endelig plassering av planskilt kryssing av Hølondvegen, holdeplasser og trafikale løsninger vil konkretiseres og defineres i planarbeidet.

Til varsling er det foreslått en romslig planavgresning, som tar høyde for viktige avkalringer i planprosessen rundt valg av teknisk løsning, hensyn til eiendomsgrenser, erverv, midlertidig bruk av arealer i anleggsperioden, mm. Endelig forslag til planavgresning vil bli redusert til innsending av komplett plan til 1.gangsbehandling.

Vurdering av KU
Melhus kommune har vurdert det som hensiktsmessig å kjøre planprosessen med planprogram og konsekvensutredning, da den berører ulike interesser, herunder naturressurser, naturlandskap og bekkeløp med avrenning til verna vassdrag. Det er også mangelfull kartlegging av naturverdiene i området, samt at konsekvensene for etablering av ny kulvert, gang- og sykkelvegtrase med tilhørende anlegg bør vurderes nærmere på området som helhet. 

Forslag til planprogram beskriver formålet med planarbeidet, hvilke problemstillinger som anses viktige for miljø og samfunn, behov for utredninger og aktuelle alternativer og planprosessen med frister, deltagere og opplegg for medvirkning.

Planprogram og varslingsmateriale kan ses her

Innspill til planarbeidet og merknader til planprogrammet
Innspill til planarbeidet eller merknader til planprogrammet kan sendes til:

Preben Lyngaas Jensen, NIRAS Norge AS
Epost: prje@niras.com
Tlf: 934 93 338

Eller per brev: NIRAS Norge AS, Ingvald Ystgaards veg 23, 7047 Trondheim

Innspill/merknader bør merkes med referanse «Detaljregulering gang- og sykkelveg Gimsvegen – Martin Tranmæls veg».

Frist for innspill: 19.04.2024